Ile płacę za studia w Wielkiej Brytanii ?

22:20

Jeśli myślisz o studiach za granicą musisz liczyć się z tym, że nie wszędzie są one darmowe, czasami kwota jaką ujrzysz może cię przerazić. Tak było i ze mną, kiedy po raz pierwszy ujrzałam ile kosztują studia w Anglii na cale 3 lata byłam w szoku. 

---------------------------------------------------------------

Moją pierwszą myślą było to, że mogę się już pożegnać z tymi studiami, jednak kiedy poczytałam więcej o tym na internecie i dowiedziałam się kilku ważnych informacji, studia w Uk stały się być realne. W internecie znajdziecie dużo przeróżnych informacji na temat dofinansowania i spłaty "pożyczonych" pieniędzy od " królowej". Przechodząc do sedna, kiedy aplikowałam na moje studia ich całkowity koszt (za 3 lata) wyniósł £27000.

Obecnie jestem już na drugim roku i zauważyłam, że teraz na liście ze Student Finance widnieje kwota  £9250 za rok, z czego nie ukrywam i przyznaję nie jestem zadowolona. Jednak już jakiś czas temu w telewizji mówili właśnie o podwyżkach związanych ze studiami w Uk. Nie mam pojęcia jak to będzie np za rok dwa czy trzy lata, czy dalej ceny będą szły ku górze.


Kilka z budynków mojego uniwersytetu


Jak i gdzie aplikować : istnieje taka instytucja jak Student Finance England, oczywiście mają oni wiele przydatnych informacji na którą odsyłam każdego kto ma w planach wybrać się na studia do Uk. Pożyczka, którą dostajemy od Student Finance nazywa się Tuition Fee Loan czyli pożyczka na czesne, istnieje też drugą pożyczka która nosi nazwę Maintenance Loan, czyli pożyczka na życie ( opłacenie mieszkania, rachunków no i jedzenia). Tuition Fee Loan jest dostępna dla Brytyjczyków oraz mieszkańców UE. Aplikacja o taką pożyczkę odbywa się drogą internetową, czyli drukujemy odpowiedni formularz, wypełniamy go i odsyłamy do siedziby instytucji. Dołączamy również wszystkie inne potrzebne dokumenty takie jak skan paszportu itp itd.. No i czekamy na decyzję, taki czas oczekiwania wynosi do około 6 tygodni. Kiedy dostaniemy decyzję pieniążki będą bezpośrednio wysyłane na konto danego uniwersytetu, i tak co roku. Przed rozpoczęciem każdego nowego roku akademickiego, dostaniemy list od Student Finance England z informacją, że czekają oni na potwierdzenie miejsca na danym kierunku na uniwersytecie przez uczelnię, aby oni mogli przesłać pieniążki na konto szkoły. Z tymi pieniędzmi nie mamy żadnej styczności, jeśli chodzi o drugie dofinansowanie, pieniądze trafiają do nas i są do naszego użytku.

Jak wyglądają spłaty: Obie z tych pożyczek podlegają spłacie, dokładnie nie wiem jak wygląda spłacanie pożyczki na życie czyli Maintenance Loan bo osobiście jej nie brałam. Jeśli chodzi o pożyczkę, która opłaca nasze czesne za studia podlega ona spłacie, która jest rozłożona na 25 lat od ukończenia studiów. I tutaj nie trzeba panikować ! Nie spłacamy całej kwoty od razu, każda rata jest zależna od naszych przychodów. Jeśli po ukończeniu studiów nasze dochody będą wynosić £21,000 rocznie to rata będzie wynosić chyba około 9% . Przypominam, że każdy rok studiów kosztuje £9,000 (teraz już £9250). W internecie znalazłam mały przykład jak wygląda taka spłata: osoba zarabiająca £25 000 rocznie będzie podlegać miesięcznej racie w wysokości £30. 

Takie raty będą automatycznie zabierane z naszego konta bankowego każdego miesiąca. Nie ma się też co martwić, po roku od ukończeniu studiów Student Finance England samo się z nami skontaktuje i poprosi o przedstawienie naszych dochodów inaczej mówiąc tzw. payslipu. W przypadku pogorszenia się sytuacji finansowej, spłacanie rat zostanie wstrzymane do momentu poprawy. Jeśli po ukończeniu studiów nie przekroczymy danej kwoty czyli £21,000 rocznie, pożyczka po upływie 25 lat zostanie unieważniona i nie trzeba będzie jej spłacać. To samo dotyczy kiedy podejmiemy się spłacania i w pewnym momencie nasza sytuacja finansowa pogorszy się, również po 25 latach taka pożyczka zostaje unieważniona bez względu na spłaconą przez nas kwotę.
Trzeba oczywiście przed podjęciem takiej decyzji porządnie się zastanowić i pogłębić swoją wiedzę na ten temat, można również skontaktować się z osobami, które ukończyły studia i porozmawiać z nimi jak wygląda ich spłacanie. 

Mam nadzieję, że ten post komuś pomógł i rozwiał niektóre wątpliwości związane ze studiami w UK.

N♥


You Might Also Like

2 komentarze

  1. Ceny są dość wysokie ale nie ma się co dziwić :) Bardzo przydatny wpis !

    nouw.com/roksanaryszkiewicz

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo przydatny wpis, szczególnie dla mnie, bo jestem teraz w klasie maturalnej :D

    OdpowiedzUsuń

Na moim blogu

Kopiowanie zdjęć i treści jest zabronione.
Wszystkie zdjęcia na tym blogu są mojego autorstwa z pewnymi wyjątkami, które mają odpowiednie odnośniki.

Zostań ze mną na dłużej !

Jeśli podoba Ci się to, co tworzę na tym blogu zostań ze mną na dłużej, da mi to motywację do dalszego działania i ulepszania moich postów !